måndag 14 november 2011

Mina kosttillskott

Jag äter dagligen två kosttillskott, D-vitamin samt B-vitamin. Några gånger i veckan äter jag även magnesium.

Vitamin D3 är det vitamin som bildas i huden när vi utsätts för solljus. Det är ett fettlösligt vitamin som även kan fås med maten, och det förekommer naturligt i bland annat fet fisk, rapsolja, äggula och feta mejeriprodukter. I lättmejeriprodukter måste det tillsättas då det mesta av fettet där man hittar D3-vitaminet tagits bort. Under årets mörka månader är vi beroende av maten för att få i oss vitamin D3 då den uv-strålning som deltar i bildandet av D3-vitamin filtreras bort i atmosfären när solen står lågt och vi inte kan bilda något D-vitamin i huden. Därför kan det vara bra att ta ett tillskott under dessa månader. D-vitamin har flera effekter i kroppen då det påverkar kroppens celler på gennivå. Brist på D-vitamin kan bland annat leda till depression och benskörhet.

Mega B-komplex, det B-vitamin som jag äter, innehåller en rad olika B-vitaminer. B-vitaminer är vattenlösliga och ingår i flera olika funktioner i cellerna och påverkar bland annat ämnesomsättningen, immunsystemet och celldelningen. Flera B-vitaminer är viktiga för nybildandet av röda blodkroppar som syresätter huden och ger en frisk och fräsch hud. Även naglar och hår stärks av B-vitamin, något jag själv verkligen sett resultat på.

Magnesium tillhör gruppen mineraler och är ett grundämne som är livsnödvändigt för alla levande organismer. Det finns bland annat i kakao, vetekli och vetegroddar, linfrö, mandel, nötter, bönor, gröna bladgrönsaker och fisk. Nerv- och muskelfunktionerna, cellernas funktion, hjärtat, hjärnan, skelettet, omsättningen av kalcium samt proteinsyntesen är alla områden där magnesium krävs för en normal funktion. Om man som jag har kryp i benen när man ska sova kan man testa att äta magnesium. Jag tar magnesium på kvällen då man lätt blir lite trött av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar