tisdag 18 oktober 2011

Planering är a och o

Av tidigare erfarenheter vet jag att planering är väldigt viktigt för mig för att jag skall lyckas med det projekt jag nu åtagit mig. Det är framför allt kosten som behöver planeras och struktureras för att det inte skall sluta med att jag sitter med att blodsockret sjunker ända ner till fötterna. Då är risken nämligen väldigt stor att jag lite senare sitter med en stor godispåse och en massa ostmackor istället för mat som får mig att må bra.

När blodsockret är väldigt lågt är det inte keso eller ägg som jag vill ha, nej kroppen skriker efter snabba kolhydrater. Vilket inte är så konstigt då kroppen vill ha energi som snabbt kan höja blodsockernivåerna. Problemet är bara att en sådan snabb höjning inte varar speciellt länge utan snart sjunker blodsockret igen och suget kommer tillbaka.Tyvärr är jag dessutom sådan att jag lätt tänker att äh, nu har jag redan förstört allt så nu kan jag lika gärna äta lite till. Något jag behöver jobba med.

Det är för att förhindra att hamna i detta läge som planering av kosten är så viktig för mig. Jag behöver äta innan jag blir så där akut dödshungrig för det är då jag kan göra de bra valen.



God och nyttig mat som får mig att må bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar