tisdag 8 november 2011

Nystart

Jag har inte försvunnit helt, har fortsatt träna, sneglat på andras träningsbloggar, inspirerats och längtat. Ut i löpspåret. In i gymmet. Upp på spinningcykeln. För även om jag tränat har det inte blivit i närheten av så mycket som jag skulle velat. Livet (läs jobbet...) och ett elakt litet virus kom hel enkelt emellan. Till slut sa kroppen stopp och jag har de senaste två dygnen sovit bort ca ett av dem. Inget är dock så läkande som sömn och jag känner mig nu som en ny människa.

Inte helt otippat har min lilla formtoppning kommit av sig, även om jag faktiskt ser positiva resultat på den lilla insats jag gjort. Detta ger ju helt klart mersmak, tänk vilka resultat jag då kan få om jag verkligen satsar fullt ut! Att det dessutom rycker i löpådran och att kroppen suktar efter endorfinkickar gör inte motivationen sämre direkt. Jag måste bara hitta en balans mellan min intensiva arbetssituation och träningen. När dagarna är så intensiva och prestationsinriktade så behöver träningen vara ren och skär avkoppling. Samtidigt så kan det vara en avkoppling i sig att fokusera på andra mål, och att jobba för resultat som bara rör mig själv. Jag vill dock inte lägga någon skuldbörda på mig för att jag missar ett träningspass för att jag är helt slut efter en lång dag, jag vill inte se mig själv som en sämre människa bara för att jag inte orkar träna fem dagar i veckan, och jag vill gärna kunna tillåta mig den där mörka chokladbiten efter en tuff dag utan att få ångest.

Jag kommer fortsätta min väg till toppform men jag kommer att göra det utan att lägga en massa krav på mig själv. Det blir inga sockerutmaningar, inga jag-ska-träna-100-pass-denna-månaden-utmaningar. Visst, jag kommer inte trycka i mig socker och orkar jag träna fem gånger i veckan så är det jättebra. Men jag måste inte. Jag vill på den väg mot toppformen också börja vandra mot en helt annan toppform än den kroppsliga, nämligen den mentala. Det är dock en vandring utan slut tror jag, då man hela tiden måste jobba med sig själv för att bli sitt bästa jag.

Hur som helst, jag kommer att köra en nystart av min formtoppning. Här hade jag kunnat se det som ett misslyckande att börja om, men jag väljer att se det som en styrka att kunna göra det. Utgångsläget är i princip detsamma (här kan du se mina mått). Midjan är väl det som minskat något sedan bilderna togs.



 Jag kommer köra det som en 50-dagars utmaning, med start på lördag då det är 50 dagar kvar på året. Kort och gott handlar det om att göra det bästa möjliga av de dagar året har kvar. En dag kanske det är att springa intervaller tills du nästan kräks, en annan att göra absolut ingenting och njuta av tystnaden, en tredje kanske det är att äta en god sallad sprängfylld med antioxidanter och vitaminer, en fjärde att att njuta en bit mörk choklad framför en bra film. Vad jag försöker säga är att det är balansen jag vill åt på denna resa, sedan hoppas jag såklart uppnå några resultat också: 
  • Få bättre kondition/bli uthålligare
  • Få ökad muskelstyrka
  • Bli smidigare och rörligare
  • Minska mina mått och gärna några kg
  • Lära mig koppla av och varva ner
  • Bli snällare mot mig själv
Jag vill alltså fortfarande tighta till min kropp, och få den så där supersmashing:) Jag vill bara inte göra det på bekostnad av min mentala hälsa, utan gärna stärka även den på vägen. Nya formbilder kommer att komma när 25 dagar återstår. Hoppas ni vill följa med och kanske själva anta utmaningen "50 dagar till toppform" och göra det bästa för just Er under årets sista dagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar